Svara gärna på vår enkät för medlemmar i Sörmlands Matkluster

Sörmlands Matkluster tar pulsen på er medlemmar! Är föreningen på väg åt rätt håll, hur samverkar vi med varandra och vilka aktiviteter deltar ni i?  Det tar max 5 minuter att svara på enkäten och svaren är superviktiga för vårt fortsatta arbete. (svara innan den 6 januari)

Svara här:  https://forms.gle/Yi3RwRxFkfjDJirp7

Inbjudan till workshop om en eventuell gemensam Sörmlandsmärkning samt genomgång av medlemsenkäten

Tid: 8 januari 2025, kl. 14.00 – 16.30

Plats: Elite Stadshotellet i Eskilstuna, hamngatan 9-11

Anmälan: Anmäl dig via formuläret nedan senast tis 7 januari.

Eventuell Gemensam märkning

Skulle medlemsföretagen i Sörmlands Matkluster gynnas av en gemensam Sörmlandsmärkning? Borde produkter som är producerade och/eller förädlade i Sörmland synliggöras under ett gemensamt varumärke?

Vi träffas i en workshop där vi tittar på utmaningar och möjligheter.

I projektet Utveckling av gemensam logistik och försäljning i Sörmland undersöker vi förutsättningarna för en gemensam märkning.

Om medlemsenkäten

Vi vill mäta effekterna och nyttan av de insatser vi gjort inom ramen för projektet Utveckling av gemensam försäljning och logistik som genomförts 2022- våren 2025. Vi ser också medlemsenkäten som en möjlighet för att kunna mäta och utvärdera föreningen även i framtiden. Syftet är alltså att vi gör denna enkät nu, men att det kommer att bli ett verktyg för att ta pulsen på er medlemmar även i framtiden.

Har du några frågor om enkäten? Kontakta projektledare Charlotta André charlotta@charlottaconsulting.se

Agenda 8 januari 2025, kl. 14.00 – 16.30

  • Vad är en gemensam märkning? – Ulrika Ekström från Sörmlands Matklusters styrelse
  • Presentation av resultat från Matklustrets medlemsenkät
  • Workshop
  • Fika

Utveckling av Tjänstetorget

Vi vill synliggöra all den kunskap och kompetens som våra medlemsföretag besitter och marknadsföra era tjänster – både för varandra inom klustret och för andra.

I projektet Utveckling av gemensam försäljning och logistik i Sörmland har vi därför, tillsammans med engagerade medlemsföretag börjat bygga Tjänstetorget, som blir en samlad plats för medlemsföretag som vill marknadsföra och sälja sina tjänster. Tjänstetorget är byggt tillsammans med en referensgrupp av medlemsföretag.

I filmen nedan berättar företagen Cathrin om varför hon har lagt in sina tjänster i Tjänstetorget.

Gör det du med!  I vår kommer vi att lansera och börja marknadsföra Tjänstetorget på matkluster.se

Här finns en film om hur du gör när du ska lägga in dina tjänster i Tjänstetorget

Lokal mat i offentliga kök   Ett projekt där vi utvecklar ett digitalt verktyg tillsammans med FarmUp där du som lokal producent kan lägga in dina varor och sälja till kommuner. Idag jobbar vi med Eskilstuna, Strängnäs och Gnesta kommun och syftet är att fler Sörmländska kommuner ska kunna använda verktyget framöver.

Se filmen om vårt arbete här

Studieresan till MatVärden

För att lära oss mer om hur andra aktörer arbetar och för att se exempel på hur den gemensamma försäljningen genom FarmUps verktyg i skarpt läge besökte Matklustret föreningen MatVärden i region Gävleborg. Det blev fantastiska dagar där vi inspirerades av duktiga mathantverkare, arbetssätt och projektledare som delade med sig av den utvecklingresa som pågår i Gästrikland och Hälsingland. Med på resan var Ulrika Ekström, som representant från styrelsen samt projektledarna Jenny Gullstrand, Rocco Gustafsson och Charlotta André.

Vi delar med oss av de erfarenheter och tankar vi fick med oss. Se presentationen här

Tack som kom!

Varmt tack till alla som bidrog till att det blev en fantastisk eftermiddag och kväll hos Blacksta Brygghus och Vingård där årets Höstmöte för medlemmar hölls den 3 oktober. Fantastisk mat och dryck, matiga presentationer och härligt mingel, bilder kommer!

Här finns de presentationer som visades under kvällen

Trender och marknadsföring för oss i Sörmland, Bianca Brandon Cox

Vårt nya projekt Strukturell innovation, Roger Tiefensee

Lokal mat i offentliga kök, presentation av vårt nya digitala verktyg, Jenny Gullstrand

Våra nya medlemssidor samt arbete med bessökstråk i projektet Utveckling av gemensam försäljning och logistik i Sörmland, Charlotta André

 

 

Guidning på vingården Blaxta

Gemensamma kampanjer – Vilda Sörmland och Jul i Sörmland

Att marknadsföra sig tillsammans kring ett tema skapar affärer. Vill du delta i kampanjen för att få fler att välja att handla sörmländskt? Anmäl dig då till  de digitala kampanjerna VILDA SÖRMLAND och  JUL I SÖRMLAND.

Vilda Sörmland sker under 4-10 november och lyfter den vilda maten såsom bär, svamp och viltkött.

Jul i Sörmland pågår under perioden oktober-december och synliggör era juliga produkter, aktiviteter, julbord, eller julmarknader.

Under de senaste åren har vi haft massor av besökare på hemsidan under november och december, och vårt nyhetsbrev når närmare 6000 prenumeranter med all information om  höstens och julens evenemang.
De gemensamma kampanjerna kommer att synas på hemsidan och i sociala kanaler och vi taggar ditt företag för extra synlighet.

Det finns ingen kostnad för medlemsföretag att delta i de digitala kampanjerna.

Vill du synas, skicka ett mejl till rocco@finkultur.com

 

Nyhetsbrev

Här kan du läsa våra senaste nyhetsbrev, både vårt interna och det som vänder sig till konsument.

Läs Medlemsföretagens nyhetsbrev här.

Läs Nyhetsbrevet för våra prenumeranter/konsumenter här.

Seminarium & Samtal – en serie digitala träffar startar i höst

Välkomna till ett nytt digitalt forum för erfarenhetsutbyten, kunskapsdelning, dialog och inspiration! Under hösten arrangerar vi ett antal seminarier med samtal på olika teman.

Här hittar du alla seminarium

Kom gärna med förslag till Charlotta André om det är något tema ni skulle vilja lyfta.

Seminarium & Samtal är en del av projektet Utveckling av gemensam försäljning och logistik i Sörmland.

Den första seminarierna vi presenteras arrangeras av Länsstyrelsen och vi samverkar kring dessa då vi ser att innehållet är högaktuellt för många av er!

Aktuella projekt

Just nu jobbar föreningen med tre olika utvecklingsprojekt. Syftet med projekten är att skapa fler affärer för våra medlemsföretag, förenkla företagarvardagen och sprida kunskap och skapa mötesplatser för mer lokal mat.

Utveckling av gemensam försäljning och logistik i Sörmland Projektet jobbar med nya lösningar för logistk, gemensam försäljning och marknadsföring. Vi driver bland annat utvecklingen av Tjänstetorget, ny logistiklösningar och skapandet av gemensamma sälj- och marknadsföringskanaler som Matmarknader, Vilda Sörmland, Jul i Sörmland och utveckling av nya besöksnäringsstråk.

Lokal mat i offentliga kök   Ett projekt där vi utvecklar ett digitalt verktyg tillsammans med FarmUp där du som lokal producent kan lägga in dina varor och sälja till kommuner. Idag jobbar vi med Eskilstuna, Strängnäs och Gnesta kommun och syftet är att fler Sörmländska kommuner ska kunna använda verktyget framöver.

Strukturell Innovation för mer lokal mat  Projektet som syftar till att stärka oss som förening och skapa långsiktigt hållbara arbetssätt för att driva och utveckla föreningen. Att bygga medlemssidor, skapa nya sätt att samarbeta med kommuner, Länsstyrelsen, Region Sörmland och andra nyckelaktörer inom lokal mat i Sörmland och arbeta med den Sörmländska Matidentiteten är aktiviteter i projektet. Vi vill skapa nya affärsmodeller för föreningen för att kunna vara navet kring lokal mat i Sörmland.

Utveckling av Tjänstetorget

Vi vill synliggöra all den kunskap och kompetens som våra medlemsföretag besitter och marknadsföra era tjänster – både för varandra inom klustret och för andra.

I projektet Utveckling av gemensam försäljning och logistik i Sörmland har vi därför, tillsammans med engagerade medlemsföretag börjat bygga Tjänstetorget, som blir en samlad plats för medlemsföretag som vill marknadsföra och sälja sina tjänster. Tjänstetorget är byggt tillsammans med en referensgrupp av medlemsföretag.

Lägg in dina tjänster i Tjänstetorget. När vi har tillräckligt många företag som lagt in tjänster kommer vi att lansera och börja marknadsföra Tjänstetorget på matkluster.se

Här finns en film om hur du gör när du ska lägga in dina tjänster i Tjänstetorget

 

Studieresan till MatVärden

För att lära oss mer om hur andra aktörer arbetar och för att se exempel på hur den gemensamma försäljningen genom FarmUps verktyg i skarpt läge besökte Matklustret föreningen MatVärden i region Gävleborg. Det blev fantastiska dagar där vi inspirerades av duktiga mathantverkare, arbetssätt och projektledare som delade med sig av den utvecklingresa som pågår i Gästrikland och Hälsingland. Med på resan var Ulrika Ekström, som representant från styrelsen samt projektledarna Jenny Gullstrand, Rocco Gustafsson och Charlotta André.

Vi delar med oss av de erfarenheter och tankar vi fick med oss. Se presentationen här Studieresan till MatVärden, Gästrikland

Uppdatering av webbrubriker under hösten 2024

Rubriken Webbutik kommer under hösten att döpas om till Produkter, efter som vi även kommer att synliggöra Tjänster framöver.

Då våra medlemsföretag är verksamma från jord till bord så kommer vi att uppdatera rubriken Producenter till Matföretag. Detta för att fler medlemmar ska känna sig inkluderade och för att visa bredden på era verksamheter.

Vi ändrar rubrikerna i samband med att vi lanserar Tjänstetorget. Lanseringen av Tjänstetorget sker när ett betydande antal av er medlemsföretag har lagt in sina tjänster.

Vi vill gärna bli fler!

Arbetar du med lokal mat i Sörmland är du välkommen att bli medlem hos oss.