Digital marknadsföring av mathantverk

Digital marknadsföring av mathantverk är ett projekt med syfte att nå ut med berättelsen bakom maten.  Via digital marknadsföring av det genuina mathantverket kan kunden ännu bättre förstår varan han eller hon håller i handen. En annan viktig del i projektet är att skapa dialog mellan mathantverkare och de som säljer produkten i dagligvaruhandeln.

Målet är att förse mathantverk med QR-koder som länkar till mer information i form av bilder, filmer och annan digital media och öka kunskapsnivån bland producenter kring smarta, enkla digitala verktyg. Projektet innehåller olika delar, bland annat:

  • Podden RÖTTER hittar du där poddar finns. (https://www.podbean.com/ew/pb-cvswk-126682a ) Maria Printz, en välkänd sörmländsk matkreatör ger sig ut på turné i det lokala matlandskapet för långsamma samtal, snabba infall och många skratt.
  • Digital marknadsföring i form av filmerskapas löpande av våra deltagare och publiceras i befintliga sociala media. Håll utkik på vår webb, YouTube, Facebook och Instagram!
  • Studiematerial för spridning av projektets erfarenheter. I projektets slutfas lanseras ett studiematerial i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan för att på så sätt sprida de erfarenheter och lärdomar deltagarna dragit av projektet. Materialet kommer att publiceras här och spridas i SVs kanaler i samband med projekts avslut.
  • Utbildning och coachning av mathantverkare i Sörmland, sker löpande under projekttiden, kontakta Rocco om du är producent och vill medverka! rocco@finkultur.com

Mer om Digital marknadsföring av mathantverk
Sörmlands Matkluster är ägare av projektet som genomförs med stöd från landsbygdsprogrammet 2014–2020 och finansieras delvis av pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. Projektet syftar till att hjälpa hantverksmässigt framtagna varor att ”tala för sig själv” genom att de förses med en QR-kod som länkar till korta informationsfilmer om hantverket, råvarorna och kunskapen bakom varan. Filmsnuttarna filmas med mobilkamera av mathantverkarna själva och kompletteras med en pod-serie för djupare samtal kring hantverksmässig mat. All teknik som används är så enkel och billig att mathantverkarna själva kan använda den, då blir också konceptet skalbart och metoderna lever vidare även efter projektets slut.

Kontakt Info@matkluster.se

Projektledare/kontaktperson
Rocco Gustafsson, projektledare Sörmlands Matkluster
E:post: rocco@finkultur.com